De instandhouding van de provinciale infrastructuur legt een groot beslag op de provinciale begroting. De infrastructuur wordt doelmatig en efficiënt in stand gehouden.
De provincie ging in 2024 verder met de ontwikkeling van het assetmanagement. Het beheer van de provinciale assets is verder in lijn gebracht met de provinciebrede doelstellingen. Belangrijke thema’s zijn duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatverandering, energieverbruik, digitalisering en innovatie.
Het bestuurlijk vastgesteld kwaliteitsniveau voor het functioneren van het areaal is leidend. De systematiek is gebaseerd op de landelijke afspraken. Dit is vastgelegd in de ‘Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen’ (NIKG), die in 2024 is vastgesteld voor de periode 2024–2028. Hierbij is ook voorgesteld om de parallelwegen met een doorfietsroute op hetzelfde niveau te onderhouden als de fietspaden en stroomwegen. Dat is goed voor het fietsgebruik, borgt de duurzaamheid en maakt van biodiversiteit een integraal onderdeel van instandhoudingsprojecten. In het NIKG is vastgelegd welke financiële middelen jaarlijks gemiddeld nodig zijn om het areaal in stand te houden.
De afweging om budget beschikbaar te stellen voor voorgenomen beleidswijzigingen, trends en ontwikkelingen, zoals omschreven in de NIKG, wordt (jaarlijks) bij de kaderbrief gemaakt.
Netwerken | Bestuurlijk vastgesteld kwaliteitsniveau | Werkelijk kwaliteitsniveaus t.o.v. gehele netwerk (%) | Streefwaarde 95% ≥ kwaliteitsniveau | Realisatie | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A+ | A | B | C | D | totaal | ||||
Stroomwegen | B | 0% | 24% | 76% | 0% | 0% | 100% | 95% | 100% |
Overige wegen | C | 0% | 34% | 46% | 14% | 5% | 100% | 95% | 95% |
Fietspaden | B | 40% | 33% | 19% | 6% | 1% | 100% | 95% | 92% |
Busbanen (incl. haltes) | B | 7% | 4% | 89% | 0% | 0% | 100% | 95% | 100% |
Vaarwegen | D | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
Totaal | 95% | 95% |