Programmaverantwoording 2024

Bereikbaarheid

Doelenboom

4. Bereikbaarheid

4.1 Realiseren perspectief mobiliteit

4.2 Openbaar vervoer waarborgen

4.3 Faciliteren gebruik infrastructurele netwerken

4.4 Infrastructuur verduurzamen, verbeteren en in stand houden

Iedere dag zijn in Noord-Holland mensen en goederen op weg naar hun bestemming. De provincie droeg er in 2024 aan bij dat zij deze slim, schoon en veilig konden bereiken. Duurzame verstedelijking en bereikbaarheid zijn een belangrijke opgave voor de provincie. Tot 2030 moeten in Noord-Holland ruim 191.000 woningen gerealiseerd worden. Daarnaast moet ook de groei van de werkgelegenheid worden gefaciliteerd. Dit leidt tot meer mobiliteit met allerlei consequenties voor de verschillende beleidsopgaven.
In de Omgevingsvisie is vastgelegd dat de provincie streeft naar balans tussen leefbaarheid en economische groei. En dat zij daarbij aandacht heeft voor een groot aantal actuele thema’s: klimaat, gezondheid en veiligheid, biodiversiteit en natuur, verduurzaming van de economie, verstedelijking, duurzame mobiliteit, het landschap en de energietransitie. De toename van het aantal inwoners, woningen en banen leidt tot groei van mobiliteit. Verminderen of beperken van mobiliteit kan en moet een bijdrage leveren aan vrijwel alle opgaven waar de provincie voor staat. De provincie heeft daarom in 2024 de mobiliteitstransitie doorgezet:

·         In 2024 stelde PS de ‘Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur’ (iNHi) vast. Hierin staat wat de provincie deze bestuursperiode belangrijk vindt bij het maken van keuzen op het gebied van investeringen in de provinciale infrastructuur. Hierbij zijn leefbaarheid en verkeersveiligheid met stip de belangrijkste criteria, naast de noodzaak om Noord-Holland bereikbaar te houden.
·         De ‘Visie Publieke Mobiliteit’ is in 2024 vastgesteld. Deze visie vormt het kader voor de hernieuwde aanbesteding van de ov-concessie Noord-West Noord-Holland.
·         Binnen de provincie Noord-Holland is de focus gericht op het onderhouden en vervangen van het bestaande areaal. In 2024 is de infrastructuur op het afgesproken kwaliteitsniveau gehouden door het uitvoeren van vast en variabel onderhoud. Enkele vervangingsprojecten zijn voorbereid en uitgevoerd. Verschillende sluizen en bruggen zijn de komende jaren toe aan vervanging. Dit heeft een prominente rol op de agenda bij het beheer en onderhoud. Om die reden is het project ‘Samen Slimmer Renoveren en Vervangen’ in 2024 verder uitgewerkt.
·         Daarnaast zijn Smart Mobility-instrumenten (zie beleidsdoel 4.4) ingezet om de infrastructuur optimaal beschikbaar te houden.

  • ·Voor de bediening en besturing van de beweegbare bruggen en sluizen kregen in 2024 zeven bruggen en twee sluizen een aansluiting op de bediencentrale.

De uitvoering ging ook in 2024 gepaard met flinke uitdagingen: 

·         Stikstof vormde een stevige belemmering voor de aanpassing (aanleg en renovatie) van infrastructuur.
·         De klimaatopgave (verminderen CO 2 -uitstoot) had impact op infrastructurele vraagstukken (onderhoud en aanleg).
·         De kosten van aanleg en onderhoud van infrastructuur zijn verder gestegen, onder andere door inflatie, impact vanuit klimaat, tekorten op de arbeidsmarkt en grondstoffen.

  • De chauffeurstekorten bij busbedrijven lopen steeds verder op. Dit geldt ook voor de chauffeurs die de gladheidsbestrijding doen op vrachtwagens. Het wordt steeds moeilijker voor de aannemer om mensen te vinden die ’s nachts dit werk willen doen.

Lasten & baten

344.286

34,9%

101.632

9,2%

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2025 13:13:12 met de export van 05/22/2025 13:06:10