Bereikbaarheid

Infrastructuur verduurzamen, verbeteren en in stand houden

Wat hebben we bereikt?

1. In 2024 werkte de provincie verder aan het vervangen, verbeteren en uitbreiden van de provinciale infrastructuur. En aan het oplossen van knelpunten in de verkeersveiligheid en het verbeteren van openbaarvervoerhaltes binnen de opgestelde beleidskaders en kwaliteitseisen. Deze zijn vastgelegd in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) 2022-2029 die door PS zijn vastgesteld. 
2. Duurzaamheid en circulariteit zijn waar mogelijk meegenomen tijdens de uitvoering van provinciale projecten.
3. De provincie heeft in 2024 de infrastructuur veilig in stand gehouden en waar nodig verder geoptimaliseerd en vervangen. 

4. De provincie zette stappen om het wegennet efficiënter te gebruiken via innovatieprojecten. Bijvoorbeeld smart mobility-toepassingen. Dit gebeurde in samenwerking met partners.

Wat hebben we ervoor gedaan?

1.1 In 2024 zijn de projecten Bereikbaarheid Royal Flora Holland (OLV-Greenport Aalsmeer), N241 AC de Graafweg en de Zaanbrug afgerond en opgeleverd. 
Verder vond concrete realisatie  (nieuwe damwandconstructies, waar mogelijk met oof voor de natuur) plaats op Oevertrajecten T13 bij Purmerend, T1 bij Den Helder en ging de provincie van start op T22-23 bij Broek in Waterland. Hierbij zijn de oeverconstructies toekomstbestendig verstevigd. Verder zijn de baggeractiviteiten afgerond in de Amstel (24 km van Amsterdam tot en met Uithoorn) en de Oostelijke Vechtplassen. De baggeractiviteiten en de oeverversteviging is met elektrisch materieel uitgevoerd, om zo een bijdrage te leveren aan de vermindering van CO 2 -uitstoot.   

De provincie heeft een efficiëntere werkwijze ontwikkeld voor kleine ingrepen aan de infrastructuur. Denk aan het verhelpen van verkeersveiligheidsknelpunten en het verbeteren van openbaarvervoerhaltes. Dit leidde ertoe dat er in 2024 meerdere kleine ingrepen zijn uitgevoerd. Om enkele voorbeelden te noemen: het aanbrengen van 110 km-kantmarkeringen op provinciale fietspaden en het aanleggen van drempels op de Zeeweg (N200) en de Dijkweg (N239). Hiermee zijn de fietspaden veiliger geworden dankzij de betere zichtbaarheid met gebruik van kantmarkering. 

In 2024 zijn er bij alle beweegbare kunstwerken van de provincie QR-borden geplaatst om de objectinformatie toegankelijker te maken voor de schippers. Ook zijn alle objecten van 088-nummers voorzien, zodat ze sneller en efficiënter bediend kunnen worden. 

1.2 Het iMPI is geactualiseerd. Dit nieuwe overzicht is te vinden in het Integraal_meerjarenprogramma_infrastructuur_2025_2032
2.1 Tijdens de realisatie van oevertrajecten zijn waar mogelijk natuurvriendelijke oevers toegepast, om zo de biodiversiteit en waterkwaliteit te bevorderen. 

2.2 De provincie heeft IFD (industrieel, flexibel en demontabel bouwen) toegepast bij de volgende projecten in de realisatiefase: Cruquiusbrug, Stolperbasculebrug en de N240b (2 bruggen). 

2.3 De provincie nam betonnen liggers over van Rijkswaterstaat en paste deze toe binnen het provinciale areaal. 

3.1 In opdracht van de provincie voerden aannemerscombinaties vast en variabel onderhoud binnen het provinciaal areaal uit aan de hand van gebiedscontracten. Een totaaloverzicht van de gebiedscontracten en alle lopende variabele onderhoudsprojecten vindt u in het Integraal_meerjarenprogramma_infrastructuur_2025_2032
3.2 Er werden diverse inspecties van de oeverconstructies uitgevoerd op basis waarvan de programmering is aangescherpt. 
3.3 In 2024 ging de voorbereiding van de nieuwe aanbesteding van het gebiedscontract Kop van Noord-Holland van start. 
4.1 Om de doorstroming voor fietsers te verbeteren, is de werking van 8 verkeersregelinstallaties (VRI’s) geanalyseerd. 7 daarvan kunnen anders worden ingesteld waardoor de doorstroming verbetert. Bij 3 VRI’s die eerder zijn aangepast is de werking geëvalueerd.  
De toolbox ‘Smart Mobility bij evenementen’ is dit jaar gelanceerd. Deze wordt veelvuldig bekeken op internet. Voor de kerstmarkt in Haarlem werd een maatwerkadvies smart mobility uitgebracht. Actieve mobiliteit staat hier voorop.
Om het goederenvervoer efficiënter en duurzamer te maken, zijn diverse dataproducten beschikbaar gekomen:  

·         Een bereikbaarheidskaart, zodat vervoerders weten welke wegen ze in mogen 
·         Een reistijdvoorspeller die gekoppeld kan worden aan logistieke software

·         Het dashboard bouwlogistiek dat informatie geeft over de impact van maatregelen om het   bouwlogistiek verkeer te verduurzamen 

·         De druktemonitor Purmerend

Daarnaast zijn er 4 scenario’s opgeleverd. Ze vormen een toetsingskader voor toekomstvastheid van beleid en projecten. 
Op 2 plaatsen wordt nu gewerkt met het ‘Mobiliteitsprogramma van Eisen’ dat binnen Smart Mobility is ontwikkeld. 
Gezamenlijk met andere provincies is een concept gelanceerd om goederenvervoer ook voor kleinere volumes over water toegankelijk en rendabel te maken. 
De verkenning naar autonoom openbaar vervoer is uitgevoerd en dient als basis om logische vervolgstappen te bezien. 

4.2 Het afgelopen jaar was de samenwerking tussen de provincie en TU Delft gericht op de ontwikkeling van levensduurverlengende innovaties. Daarnaast zijn biodynamische oevers gerealiseerd. Hierbij worden natuurlijke, levende gewassen toegepast in plaats van harde (dode) materialen. Ook heeft de provincie de toepassing van mossen op beton als bescherming verkend. 

Wat heeft het gekost?

Beleidsdoel 4.4

Infrastructuur verduurzamen, verbeteren en in stand houden         (bedragen x €1.000)

Ontwerp
begroting 2024

Actuele
begroting 2024

Jaarrekening 2024

Bedrag verschil *

Lasten

122.158

132.742

122.282

10.460

Baten

-6.078

-2.411

-1.760

-651

Saldo van baten en lasten

116.080

130.331

120.522

9.809

Stortingen reserves

Reserve Ontwikkelen Provinciale Infrastructuur

19.574

19.574

19.574

0

Reserve Kapitaallasten Wegen

0

889

420

469

Reserve Kapitaallasten OV

0

0

1.226

-1.226

Reserve Groot Onderhoud Wegen

22.199

22.668

22.668

0

Reserve Groot Onderhoud Vaarwegen

12.357

13.152

13.152

0

Reserve Kapitaallasten Innovatieprojecten

0

0

182

-182

Onttrekkingen reserves

Reserve Ontwikkelen Provinciale Infrastructuur

-1.450

-3.006

-3.782

776

Reserve Kapitaallasten Wegen

-641

-149

-1.155

1.006

Reserve Kapitaallasten OV

-1.655

-69

-68

-1

Reserve Groot Onderhoud Wegen

-31.057

-38.021

-32.114

-5.907

Reserve Groot Onderhoud Vaarwegen

-11.375

-15.663

-14.312

-1.351

Reserve Innovatieprojecten Mobiliteit

-3.582

-2.642

-1.836

-806

Reserve Kapitaallasten Innovatieprojecten

-285

-664

-674

10

Resultaat

120.164

126.399

123.804

2.596

*een positief verschil is voordelig

Een toelichting van de verschillen tussen de actuele begroting en de jaarrekening is opgenomen onder 5.1.1 Toelichting per programma .

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2025 13:13:12 met de export van 05/22/2025 13:06:10