Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten en toelichting

Wat heeft het gekost? (x € 1.000)

Programma 4

Bereikbaarheid

Jaarrekening
2023

Ontwerp begroting 2024

Actuele begroting 2024

Jaarrekening 2024

Bedrag verschil

Lasten

233.847

251.349

275.527

254.473

21.053

Baten

-8.602

-10.138

-9.080

-8.846

-234

Saldo van baten en lasten

225.245

241.211

266.447

245.627

20.819

Stortingen reserves

120.430

64.913

86.525

89.812

-3.288

Onttrekking reserves

-96.053

-70.826

-102.287

-90.787

-11.500

Resultaat

249.622

235.297

250.684

244.653

6.032

Verschillenanalyse programma 4

Toelichting

Lasten

Baten

Storting

Onttrekking

Resultaat

Totaal programma 4

21.053

- 234

- 3.288

- 11.500

6.032

4.1. Mobiliteitsbeleid en –strategie opstellen

Hogere lasten als gevolg van een tekort van € 722.000. Deze worden onder andere veroorzaakt binnen het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP). Dit betreft de projecten Studiekosten en project Samen Bouwen aan Bereikbaarheid, die niet waren voorzien.
De hogere baten van € 300.000 zijn veroorzaakt door de vrijval van de balanspost SPUK gelden E56. Deze had vorig jaar al geboekt moeten worden, maar is door foutherstel pas in 2024 gecorrigeerd. Overige betreft lager dan € 50.000

- 722

350

- 372

4.1. Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren

De hogere lasten (€ 1,6 miljoen) worden veroorzaakt door de extra activiteiten welke zijn uitgevoerd door de MRA-E in 2024 welke in eerste instantie pas in 2025 zouden worden uitgevoerd. Deze lasten worden volledig gedekt door de SPUK E106.

- 1.619

1.619

0

Lagere lasten (€ 5,3 miljoen) en lagere onttrekking (€ 3,8 miljoen) uit de reserve Mobiliteit uitvoering als gevolg van de uitvoering die gepland was voor december 2024 bij een gemeente. De verwachte subsidieaanvraag van de gemeente is in 2024 niet ontvangen. De aanvraag is door nieuwe inzichten van de gemeente naar 2025 doorgeschoven, wat resulteert in onder andere een verschil van € 1 miljoen voor OV SAAL. Voor UVR Klein Infra is er een verschil van € 1.100.000 door lagere vastgestelde subsidiebeschikkingen in voorgaande jaren. Voor UVR Klein Infra is er een verschil van € 500.000. Volgens concessiebesluiten vallen de omrijkosten binnen het eigen risico van de vervoerder; dit wordt pas zichtbaar bij jaarafsluiting(OV € 276.000). Daarnaast een aantal administratieve correcties van meerdere jaren voor de beschikking Zaanbrug uit voorgaande jaren bedragen € 900.000.
Daarnaast ook lagere lasten door het niet volledig uitkeren van de regio bijdrage op het project Werkgeversaanpak MRA (€ 700.000) omdat er niet voldoende subsidieaanvragen in 2024 hiervoor ontvangen zijn. Restant lagere lasten (€ 253.000) schuift door naar 2025.
Overige kleine verschillen tellen op tot een bedrag van €500.000.

5.275

- 3.790

1.485

Minder lasten door minder aanvraag op de projecten doorfietsroutes (€420.000) en lagere definitieve vastgestelde beschikking van gemeente voor fietsnetwerken (€ 100.000).

521

521

Lagere vastgestelde subsidie aanvragen van een totaal bedrag van € 427.000 euro. Dit zit onder andere in de volgende projecten, Toegankelijkheid bushaltes 2021 een bedrag van € 108.000, het project Oosttangent een bedrag terug ontvangen van € 87.000 en € 5.000 in overige. Verder is voor het project Uithoorlijn een bedrag van €227.000 niet uitgevoerd.

427

427

€436.500 hogere baten omdat er in de begroting dubbel is geraamd vanwege een administratieve verwerking in de inkomsten.

- 437

- 437

Lagere subsidielasten doordat het geld nog niet kan worden uitgegeven, omdat er nog onderhandelingen met gemeenten plaatsvinden over de wijze van uitvoering voor de haven van Boekelermeer. Deze lasten worden daarom doorgeschoven naar 2025. Hierdoor ook een lagere onttrekking op de reserve Verleende subsidies.

Zowel de subsidie voor Prins Bernardlaan (€ 800.000) als voor Herinrichting Zandvoort nieuw noord (€ 1,5 miljoen) is vanuit de reserve uitvoeren Mobiliteit meer overgeheveld naar de reserve Verleende subsidies Mobiliteit.

803

- 2.348

- 421

- 1.966

4.2. OV-concessies beheren en verlenen

Als gevolg van een centrale actie bij DOVA in de planning van de uit te voeren activiteiten op de marketing zijn er in 2024 minder marketingskosten gemaakt. Deze resulteert in lagere lasten van € 300.000. De kosten schuiven door naar 2025. Schaarste op de energiemarkt hierdoor kan Liander niet voldoen aan de aanvraag van de Provincie voor extra laad infra. En resulteert achterstanden bij Liander en hebben bijgedragen aan minder uitgaven voor laad infra eindpunt Haarlem (€ 250.000). De lagere lasten leiden tot een lagere onttrekking uit de reserve Openbaar Vervoer projecten

791

- 977

- 186

Er zijn hogere lasten bij het opstellen van de voorlopige eindafrekening in vergelijking met het te laag vastgestelde voorschot. Dit verschil van circa € 4,1 mln is ontstaan door een combinatie aan factoren. In de aanlevering aanvraag van de bevoorschotting zijn componenten van Transdev niet meegenomen, zoals de Meer Partijen Overeenkomst (MPO) en bikkergelden, door een te lage aanvraag van de bevoorschotting in de begroting en een hoger dan verwachte eindafrekening. MPO is een afspraak tussen Connexxion, ING en Provincie Noord-Holland en werkt samen ter bevordering van elektrische bussen. Dit vraagt aan alle betrokken partijen een verbetering in de overdracht van informatie.
Verder zijn de baten in 2024 lager: de boete van €1,5 miljoen is in 2023 opgelegd omdat Connexxion niet op tijd zero emissie materieel had ingezet tegen eerder gemaakte afspraken. Het bedrag is als vordering in jaarrekening 2023 opgenomen en stond op balans. De vordering wordt echter niet ontvangen, maar d.m.v. extra diensten afgelost. Daardoor vervalt de reservering en is nu als negatieve baten geboekt in resultatenrekening.

- 4.143

- 1.500

- 5.643

Door correcties die in 2024 zijn gemaakt voor de boekjaren 2021 en 2022, zijn er lagere lasten met betrekking tot de Beschikbaar Vergoeding Openbaar Vervoer (BVOV) 2021, evenals correcties in de afrekening van voorgaande boekjaren als gevolg van gewijzigde inzichten. Dit resulteert in een bedrag van € 1,9 miljoen.

1.856

1.856

4.3. Netwerkmanagement en verkeerskundig beheren

Voor meerdere samenwerkingsverbanden is in totaal € 421.000 minder ingezet vanwege het wegvallen van de Rijksbijdrage (BO-MIRT). Voor 2024 is door de deelnemers van het Regionaal Datateam gekozen om de activiteiten beperkt door te zetten.Ook voor het Regionaal iVRIteam is minder gedaan dan begroot. Omdat wegbeheerders in Noord-Holland en Flevoland in het algemeen voorzichtig zijn met het realiseren van iVRI’s is in NH en Flevoland gekozen om de landelijke ontwikkelingen te volgen in plaats van zelf actief te zijn op dit thema. Minder inspanningen dus ook minder kosten. Voor beide samenwerkingen zijn daarom ook geen bijdragen van de andere deelnemers opgevraagd.

421

421

Na een periode van erg hoge energieprijzen zijn deze in 2024 weer flink gedaald. Daardoor zijn deze lasten in 2024 fors lager. Een voordeel van € 2,3 miljoen.

2.305

2.305

Voor het onderhoud aan de tunnels geldt dat het de aannemer niet is gelukt de in 2024 geprogrammeerde werkzaamheden allemaal uit te voeren. Deze werkzaamheden schuiven door naar 2025. Daardoor € 1,3 miljoen lagere lasten voor het tunnelonderhoud.

1.346

1.346

In 2024 is € 841.000 minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding dan begroot. Voorzichtigheidshalve zijn deze lasten niet voortijdig verlaagd omdat het strooiseizoen aan het eind van het jaar slecht voorspelbaar is. Daardoor is deze begrotingsruimte onbenut.

841

841

Lagere lasten dan begroot voor VerkeersManagement as a Service (VMaaS). De begroting was in 2024 incidenteel hoger i.v.m. de invoering van VMaaS.

Verder zijn er hogere baten: Begin 2025 liet het ministerie van I&W weten dat voor SPUK E34 iDiensten Mobiliteit een deel van de kosten die in 2024 gemaakt zijn, alsnog vallen onder de SPUK-voorwaarden. Daardoor zijn voor 2024 extra, niet begrote, baten van € 499.000 ingeboekt. Daarnaast zijn lagere baten als gevolg van verminderde activiteiten in regionale samenwerkingen van € 130.000 gerealiseerd.

336

348

684

Als gevolg van lagere energieprijzen in 2024 zijn de lasten voor energie zo'n € 250.000 lager dan begroot. Daarnaast zijn (onderhouds)werkzaamheden aan de steunpunten doorgeschoven naar 2025. De onderbesteding daarvan bedraagt € 428.000.

678

678

Als gevolg van lagere lasten voor het door derden bedienen van bruggen en sluizen blijft hier € 1,1 miljoen over. Deze lasten zijn lager omdat steeds meer objecten aangesloten zijn op de bediencentrale in Heerhugowaard.

1.091

1.091

De overschrijding van € 500.000 wordt vooral veroorzaakt door hogere uitgaven aan beheer en onderhoud van de bediencentrale Heerhugowaard. Dit als gevolg van een nieuw afgesloten onderhoudscontract.

- 499

- 499

4.4. Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten

- Hogere lasten (€ 488.000) als gevolg van het niet ondertekenen van de realisatieovereenkomst voor de Nieuwe Bennebroekerweg. Hierdoor bevindt het project zich nog in de planuitwerkfase, wat leidt tot vertragingen en budgetoverschrijdingen. Daarnaast zijn er ook lasten over 2023 in rekening gebracht voor de Nieuwe Bennebroekerweg. Deze lasten worden niet gedekt door de reserve OPI.

- Het project Weg on de Zuid is in 2024 niet meer doorgegaan. Er was al voor € 591.000 geinvesteerd welke nu in zijn geheel is afgeschreven. Daarnaast is er aanvullende afschrijving voor € 80.000 van project N243a-04 gestart in 2024 welke initeel pas in 2025 zou starten. Ook onttrekking kapitaallasten is daardoor hoger.

- Project Busbaan Wijckerpoort is ten onrechte niet begroot (€ 1,2 miljoen) als storting op de reserve kapitaallasten, maar begroot zonder dekking vanuit de OPI reserve. Hierdoor heeft een hogere onttrekking vanuit de OPI-reserve naar de Reserve dekking kapitaallasten plaatsgevonden (hogere storting). Hiernaast is Project HOV Greenport uitgesteld tot 2025, waardoor er een lagere onttrekking (€ 420.000) vanuit de OPI-reserve naar de Reserve dekking kapitaallasten weginfrastructuur (lagere storting). Per saldo een hogere onttrekking op de OPI-reserve. Daarnaast nog ook een hogere onttrekking kapitaallasten voor het project Duinpolderweg omdat deze in 2024 niet meer doorgegaan. Er was al voor € 584.160 geinvesteerd welke nu in zijn geheel is afgeschreven. Ook onttrekking kapitaallasten is daardoor hoger.

- 1.160

- 757

1.782

- 135

Omslagrente is lager (€ 258.189) door de lagere rentelasten en hogere rentebaten.

258

258

4.4. Infrastructuur beheren en in stand houden

Lagere lasten aan strategisch en algemeen beheer wegen (€ 1,4 miljoen) doordat er baggerwerkzaamheden door de aannemer zijn doorgeschoven naar 2025, verder zijn er een aantal zaken (uitvoeren duiker inspecties en de inspectie Schagerbrug A) binnen objectbeheer kunstwerken die wat vertraging hebben opgelopen en daardoor doorschuiven naar 2025.

Daarnaast is als gevolg van het uit dienst gaan van de dossierhouder bij de gemeente Alkmaar voor de trajectaanpak N244-N246 nog geen factuur ontvangen van € 900.000. Verder was er voor de aanpak van Chroom 6 € 448.000 aan kosten begroot. Deze werkzaamheden hebben niet plaatsgevonden in 2024.

In een aantal gebieden zijn werkzaamheden aan variabel onderhoud binnen de gebiedscontracten niet uitgevoerd. Dit betreft:
- GBC 1 wegen
Een onderbesteding van € 250.000 om het vervangen deklaag en tussenlaag is geschrapt en € 200.000 onderbesteding vanwege een vertraging in de vervanging van ANWB-masten. Tot slot is € 400.000 minder uitgegeven aan diverse kleine zaken op asfaltgebied doordat de offerte niet tijdig was ingediend.
- GBC2/3 wegen
Lagere lasten van € 779.000 veroorzaakt door de lagere kosten voor het gerealiseerde groot onderhoud N242.
- GBC 4 wegen
Lagere lasten van € 137.000 door uitgstelde uitvoering van beschoeiing Houtvaart, lagere lasten van € 115.000 door uitstel van het kappen en herplanten van populieren N200 en lagere lasten van € 250.000 vanwege vertraging in het opstellen van plan plus de kap van populieren langs de N513.
- GBC 5 wegen
Er is € 300.000 niet uitgegeven aan N246-N244, dit werk wordt pas in 2025 uitgevoerd omdat daar niet gewerkt mocht worden omdat Rijkswaterstaat in die periode aan de A7 aan het werk was.
- GBC 7 wegen:
Voor € 220.000 als gevolg van vertraging met de opdracht voor N201 verlichting fase 1&2. Prestatie voor fase 1 kon niet meer geleverd vanwege levertijd van materiaal. Fase 2 ging over innovatieve verlichting en die is komen te vervallen omdat dit te duur bleek.

De lagere lasten aan variabel onderhoud wegen, strategisch en algemeen beheer wegen en variabel onderhoud wegen Gebiedscontracten zorgen voor een € 5,7 miljoen lagere onttrekking aan de reserve Groot Onderhoud wegen.
Daarnaast is er € 300.000 minder onttrokken voor capaciteitskosten.

5.692

- 5.907

- 215

4.4. Infrastructuur beheren en in stand houden

Lagere lasten (€ 469.362) door een lager GWW indexcijfer dan waar bij de begroting rekening mee gehouden is. Volgens contract wordt achteraf de werkelijke indexatie in rekening gebracht door de gebiedsaannemers.

469

469

4.4. Vaarwegen beheren en in stand houden

De overschrijding van € 280.000 wordt vooral veroorzaakt door de kosten van het beheer en onderhoud aan de Wilhelminasluis in 2024 . Daar is een nieuwe beheerovereenkomst met de gemeente Zaanstad voor gesloten.

- 281

- 281

Lagere lasten voor indexatie van de kosten van de gebiedscontracten van € 411.000 door een lager GWW indexcijfer dan bij de begroting is geschat. De gebiedsaannemers hebben recht op indexatie van de vaste contractsom, echter zijn de indexcijfers lager dan geschat bij de begroting.

411

411

In een aantal gebieden is de uitvoering van werkzaamheden aan variabel onderhoud binnen de gebiedscontracten anders gegaan dan verwacht. Dit betreft:
- GBC 1 vaarwegen
De kosten van het verwijderen van de oude palenrij van de Rolpaalbrug zijn voor € 400.000 lager uitgevallen doordat de palen minder diep verwijderd hoefden te worden dan eerder aangenomen was en de opdracht deels is doorgeschoven naar 2025.
Het veilig stellen van de deuren van de Koopvaardersschutsluis is niet uitgevoerd doordat er gewacht werd op een rapportage. Dit veroorzaakt € 250.000 lagere lasten.
Opleverdossier VS+, Vanuit de mogelijkheden die WaakSaam aanvankelijk aanbood was door voortschrijdend inzicht toch minder nodig dan eerder bedacht, waardoor de kosten € 220.000 lager uit zijn gevallen.
- GBC 5 vaarwegen
Hogere lasten van € 170.000 voor vervanging van slijtlaag Broek in Waterland is naar 2025 uitgesteld doordat de busmaatschappij EBS de dienstregeling moest aanpassen i.v.m. volledige stremming van de brug. EBS had daarvoor langer de tijd nodig.

Deze lagere lasten leiden tot een € 1,35 miljoen lagere onttrekking aan de Reserve Groot Onderhoud vaarwegen.

1.342

- 1.351

- 9

4.4 Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren

Voor € 350.000 aan opdrachten is van 2024 doorgeschoven naar 2025 vanwege te lage personele bezetting. Daarnaast was € 300.000 gereserveerd voor kansen die zich zouden kunnen voordoen. Dat is niet gebeurd.
Minder onttrekking aan de reserve vanwege lagere lasten, voor het grootste deel lagere lasten Smart Mobility.

708

- 806

- 98

Capaciteitskosten

Voor de toelichting op de capaciteitskosten van programma 4. wordt verwezen naar de toelichting in paragraaf Bedrijfsvoering.

2.533

2.533

Overige verschillen afzonderlijk programma 4 ≤ € 250.000

1.373

- 614

- 183

- 30

546

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2025 13:13:12 met de export van 05/22/2025 13:06:10