Wat heeft het gekost? (x € 1.000)
Programma 4 | Bereikbaarheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jaarrekening | Ontwerp begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Jaarrekening 2024 | Bedrag verschil | ||
Lasten | 233.847 | 251.349 | 275.527 | 254.473 | 21.053 | |
Baten | -8.602 | -10.138 | -9.080 | -8.846 | -234 | |
Saldo van baten en lasten | 225.245 | 241.211 | 266.447 | 245.627 | 20.819 | |
Stortingen reserves | 120.430 | 64.913 | 86.525 | 89.812 | -3.288 | |
Onttrekking reserves | -96.053 | -70.826 | -102.287 | -90.787 | -11.500 | |
Resultaat | 249.622 | 235.297 | 250.684 | 244.653 | 6.032 |
Verschillenanalyse programma 4
Toelichting | Lasten | Baten | Storting | Onttrekking | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
Totaal programma 4 | 21.053 | - 234 | - 3.288 | - 11.500 | 6.032 |
4.1. Mobiliteitsbeleid en –strategie opstellen | |||||
Hogere lasten als gevolg van een tekort van € 722.000. Deze worden onder andere veroorzaakt binnen het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP). Dit betreft de projecten Studiekosten en project Samen Bouwen aan Bereikbaarheid, die niet waren voorzien. | - 722 | 350 | - 372 | ||
4.1. Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren | |||||
De hogere lasten (€ 1,6 miljoen) worden veroorzaakt door de extra activiteiten welke zijn uitgevoerd door de MRA-E in 2024 welke in eerste instantie pas in 2025 zouden worden uitgevoerd. Deze lasten worden volledig gedekt door de SPUK E106. | - 1.619 | 1.619 | 0 | ||
Lagere lasten (€ 5,3 miljoen) en lagere onttrekking (€ 3,8 miljoen) uit de reserve Mobiliteit uitvoering als gevolg van de uitvoering die gepland was voor december 2024 bij een gemeente. De verwachte subsidieaanvraag van de gemeente is in 2024 niet ontvangen. De aanvraag is door nieuwe inzichten van de gemeente naar 2025 doorgeschoven, wat resulteert in onder andere een verschil van € 1 miljoen voor OV SAAL. Voor UVR Klein Infra is er een verschil van € 1.100.000 door lagere vastgestelde subsidiebeschikkingen in voorgaande jaren. Voor UVR Klein Infra is er een verschil van € 500.000. Volgens concessiebesluiten vallen de omrijkosten binnen het eigen risico van de vervoerder; dit wordt pas zichtbaar bij jaarafsluiting(OV € 276.000). Daarnaast een aantal administratieve correcties van meerdere jaren voor de beschikking Zaanbrug uit voorgaande jaren bedragen € 900.000. | 5.275 | - 3.790 | 1.485 | ||
Minder lasten door minder aanvraag op de projecten doorfietsroutes (€420.000) en lagere definitieve vastgestelde beschikking van gemeente voor fietsnetwerken (€ 100.000). | 521 | 521 | |||
Lagere vastgestelde subsidie aanvragen van een totaal bedrag van € 427.000 euro. Dit zit onder andere in de volgende projecten, Toegankelijkheid bushaltes 2021 een bedrag van € 108.000, het project Oosttangent een bedrag terug ontvangen van € 87.000 en € 5.000 in overige. Verder is voor het project Uithoorlijn een bedrag van €227.000 niet uitgevoerd. | 427 | 427 | |||
€436.500 hogere baten omdat er in de begroting dubbel is geraamd vanwege een administratieve verwerking in de inkomsten. | - 437 | - 437 | |||
Lagere subsidielasten doordat het geld nog niet kan worden uitgegeven, omdat er nog onderhandelingen met gemeenten plaatsvinden over de wijze van uitvoering voor de haven van Boekelermeer. Deze lasten worden daarom doorgeschoven naar 2025. Hierdoor ook een lagere onttrekking op de reserve Verleende subsidies. | 803 | - 2.348 | - 421 | - 1.966 | |
4.2. OV-concessies beheren en verlenen | |||||
Als gevolg van een centrale actie bij DOVA in de planning van de uit te voeren activiteiten op de marketing zijn er in 2024 minder marketingskosten gemaakt. Deze resulteert in lagere lasten van € 300.000. De kosten schuiven door naar 2025. Schaarste op de energiemarkt hierdoor kan Liander niet voldoen aan de aanvraag van de Provincie voor extra laad infra. En resulteert achterstanden bij Liander en hebben bijgedragen aan minder uitgaven voor laad infra eindpunt Haarlem (€ 250.000). De lagere lasten leiden tot een lagere onttrekking uit de reserve Openbaar Vervoer projecten | 791 | - 977 | - 186 | ||
Er zijn hogere lasten bij het opstellen van de voorlopige eindafrekening in vergelijking met het te laag vastgestelde voorschot. Dit verschil van circa € 4,1 mln is ontstaan door een combinatie aan factoren. In de aanlevering aanvraag van de bevoorschotting zijn componenten van Transdev niet meegenomen, zoals de Meer Partijen Overeenkomst (MPO) en bikkergelden, door een te lage aanvraag van de bevoorschotting in de begroting en een hoger dan verwachte eindafrekening. MPO is een afspraak tussen Connexxion, ING en Provincie Noord-Holland en werkt samen ter bevordering van elektrische bussen. Dit vraagt aan alle betrokken partijen een verbetering in de overdracht van informatie. | - 4.143 | - 1.500 | - 5.643 | ||
Door correcties die in 2024 zijn gemaakt voor de boekjaren 2021 en 2022, zijn er lagere lasten met betrekking tot de Beschikbaar Vergoeding Openbaar Vervoer (BVOV) 2021, evenals correcties in de afrekening van voorgaande boekjaren als gevolg van gewijzigde inzichten. Dit resulteert in een bedrag van € 1,9 miljoen. | 1.856 | 1.856 | |||
4.3. Netwerkmanagement en verkeerskundig beheren | |||||
Voor meerdere samenwerkingsverbanden is in totaal € 421.000 minder ingezet vanwege het wegvallen van de Rijksbijdrage (BO-MIRT). Voor 2024 is door de deelnemers van het Regionaal Datateam gekozen om de activiteiten beperkt door te zetten.Ook voor het Regionaal iVRIteam is minder gedaan dan begroot. Omdat wegbeheerders in Noord-Holland en Flevoland in het algemeen voorzichtig zijn met het realiseren van iVRI’s is in NH en Flevoland gekozen om de landelijke ontwikkelingen te volgen in plaats van zelf actief te zijn op dit thema. Minder inspanningen dus ook minder kosten. Voor beide samenwerkingen zijn daarom ook geen bijdragen van de andere deelnemers opgevraagd. | 421 | 421 | |||
Na een periode van erg hoge energieprijzen zijn deze in 2024 weer flink gedaald. Daardoor zijn deze lasten in 2024 fors lager. Een voordeel van € 2,3 miljoen. | 2.305 | 2.305 | |||
Voor het onderhoud aan de tunnels geldt dat het de aannemer niet is gelukt de in 2024 geprogrammeerde werkzaamheden allemaal uit te voeren. Deze werkzaamheden schuiven door naar 2025. Daardoor € 1,3 miljoen lagere lasten voor het tunnelonderhoud. | 1.346 | 1.346 | |||
In 2024 is € 841.000 minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding dan begroot. Voorzichtigheidshalve zijn deze lasten niet voortijdig verlaagd omdat het strooiseizoen aan het eind van het jaar slecht voorspelbaar is. Daardoor is deze begrotingsruimte onbenut. | 841 | 841 | |||
Lagere lasten dan begroot voor VerkeersManagement as a Service (VMaaS). De begroting was in 2024 incidenteel hoger i.v.m. de invoering van VMaaS. | 336 | 348 | 684 | ||
Als gevolg van lagere energieprijzen in 2024 zijn de lasten voor energie zo'n € 250.000 lager dan begroot. Daarnaast zijn (onderhouds)werkzaamheden aan de steunpunten doorgeschoven naar 2025. De onderbesteding daarvan bedraagt € 428.000. | 678 | 678 | |||
Als gevolg van lagere lasten voor het door derden bedienen van bruggen en sluizen blijft hier € 1,1 miljoen over. Deze lasten zijn lager omdat steeds meer objecten aangesloten zijn op de bediencentrale in Heerhugowaard. | 1.091 | 1.091 | |||
De overschrijding van € 500.000 wordt vooral veroorzaakt door hogere uitgaven aan beheer en onderhoud van de bediencentrale Heerhugowaard. Dit als gevolg van een nieuw afgesloten onderhoudscontract. | - 499 | - 499 | |||
4.4. Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten | |||||
- Hogere lasten (€ 488.000) als gevolg van het niet ondertekenen van de realisatieovereenkomst voor de Nieuwe Bennebroekerweg. Hierdoor bevindt het project zich nog in de planuitwerkfase, wat leidt tot vertragingen en budgetoverschrijdingen. Daarnaast zijn er ook lasten over 2023 in rekening gebracht voor de Nieuwe Bennebroekerweg. Deze lasten worden niet gedekt door de reserve OPI. | - 1.160 | - 757 | 1.782 | - 135 | |
Omslagrente is lager (€ 258.189) door de lagere rentelasten en hogere rentebaten. | 258 | 258 | |||
4.4. Infrastructuur beheren en in stand houden | |||||
Lagere lasten aan strategisch en algemeen beheer wegen (€ 1,4 miljoen) doordat er baggerwerkzaamheden door de aannemer zijn doorgeschoven naar 2025, verder zijn er een aantal zaken (uitvoeren duiker inspecties en de inspectie Schagerbrug A) binnen objectbeheer kunstwerken die wat vertraging hebben opgelopen en daardoor doorschuiven naar 2025. | 5.692 | - 5.907 | - 215 | ||
4.4. Infrastructuur beheren en in stand houden | |||||
Lagere lasten (€ 469.362) door een lager GWW indexcijfer dan waar bij de begroting rekening mee gehouden is. Volgens contract wordt achteraf de werkelijke indexatie in rekening gebracht door de gebiedsaannemers. | 469 | 469 | |||
4.4. Vaarwegen beheren en in stand houden | |||||
De overschrijding van € 280.000 wordt vooral veroorzaakt door de kosten van het beheer en onderhoud aan de Wilhelminasluis in 2024 . Daar is een nieuwe beheerovereenkomst met de gemeente Zaanstad voor gesloten. | - 281 | - 281 | |||
Lagere lasten voor indexatie van de kosten van de gebiedscontracten van € 411.000 door een lager GWW indexcijfer dan bij de begroting is geschat. De gebiedsaannemers hebben recht op indexatie van de vaste contractsom, echter zijn de indexcijfers lager dan geschat bij de begroting. | 411 | 411 | |||
In een aantal gebieden is de uitvoering van werkzaamheden aan variabel onderhoud binnen de gebiedscontracten anders gegaan dan verwacht. Dit betreft: | 1.342 | - 1.351 | - 9 | ||
4.4 Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren | |||||
Voor € 350.000 aan opdrachten is van 2024 doorgeschoven naar 2025 vanwege te lage personele bezetting. Daarnaast was € 300.000 gereserveerd voor kansen die zich zouden kunnen voordoen. Dat is niet gebeurd. | 708 | - 806 | - 98 | ||
Capaciteitskosten | |||||
Voor de toelichting op de capaciteitskosten van programma 4. wordt verwezen naar de toelichting in paragraaf Bedrijfsvoering. | 2.533 | 2.533 | |||
Overige verschillen afzonderlijk programma 4 ≤ € 250.000 | 1.373 | - 614 | - 183 | - 30 | 546 |