Wat hebben we bereikt?
1. In 2024 is het gebruik van het provinciale netwerk verder geoptimaliseerd. Hierbij werd rekening gehouden met toenemende overlast door calamiteiten en werkzaamheden van wegbeheerders.
2. In 2024 heeft de provincie stappen gezet om de Europese Cyber Security-richtlijn te implementeren.
Wat hebben we ervoor gedaan?
1.1 De provincie koos voor een verdere aanpak bij incidenten met de inzet van de weginspecteurs in een vroeg- en laatrooster. Hierdoor bleef de vertraging en filevorming tot een minimum beperkt.
Daarnaast ging er binnen de groep met weginspecteurs een onderzoek van start naar een optimalisatie van de inzet tijdens de diensten om de meerwaarde van de inzet te verbeteren.
Rond de evenementen is er met partijen structureel overleg geweest op verkeerskundig gebied om de verschillende evenementen op mobiliteitsgebied te begeleiden en te sturen. Tijdens de Formule 1 in Zandvoort zijn wederom goede resultaten geboekt en het evenement is vlekkeloos verlopen dankzij inzet van alle betrokken partijen.
Door het servicepunt zijn het afgelopen jaar circa 18.000 vragen en klachten vanuit de maatschappij beantwoord of voor afhandeling doorgezet naar een medewerker of derde partij. Vragen en klachten die het beheer van ons areaal betroffen binnen de gebiedscontracten, zijn doorgezet naar betreffende gebiedsaannemer. Het aantal vragen en klachten is niet afgenomen. Er waren opvallend veel vragen over de aanpak van vervanging en renovatie binnen de provincie Noord-Holland.
In 2024 heeft de provincie circa 1.000 omgevingsvergunningen behandeld en van advies voorzien. Daarnaast zijn er circa 2.000 ontheffingen afgehandeld voor werkzaamheden langs de provinciale infrastructuur.
De weginspecteurs, gebiedsaannemer en sleepdienst zijn ingezet om op de weg ontstane incidenten op te heffen en ontstane schade te verhelpen.
Bij sneeuw, ijzel en nachtvorst heeft de provincie de weg veilig opengehouden met het strooien van zout en het verwijderen van sneeuw.
1.2 Vanuit het programma ‘Bediening op afstand’ is het afgelopen jaar hard gewerkt aan de toename van de centrale bediening. Dit leidde tot een uitbreiding van de bezetting op de bediencentrale en een afbouw bij het lokaal bedienen.
Er zijn in 2024 9 extra objecten aangesloten op de bediencentrale (Brug/Sluis Purmerend, Burgemeester Visserbrug, Tolhuissluis, Hefbrug Oterleek, Vlotbrug 't Zand, Burgervlotbrug, Sint Maartensvlotbrug, Kooysluis/Oostoeverburg en de Rekervlotbrug).
In het najaar van 2024 heeft de provincie een grote technische doorontwikkeling van de bediencentrale gerealiseerd. Dit droeg substantieel bij aan de optimalisatie van de centrale.
1.3 Bij VMaas zijn de verkeersmanagementtaken bij een externe partij belegd. Enkele kleine aanpassingen worden nog doorgevoerd om de samenwerking op de weg en de verkeerscentrale goed op elkaar te laten aansluiten.
2.1 De Europese richtlijn Cyber Security die in oktober 2024 in Nederland is geaccepteerd is (NIS2), vraagt de komende jaren nog om de nodige inspanning van de provinciale organisatie. In 2024 heeft de provincie een plan van aanpak opgesteld voor de implementatie van deze richtlijn. Deze implementatie wordt uitgevoerd zodra er middelen beschikbaar komen.
Wat heeft het gekost?
Beleidsdoel 4.3 | Faciliteren gebruik infrastructurele netwerken (bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Ontwerp | Actuele | Jaarrekening 2024 | Bedrag verschil * | |
Lasten | 38.041 | 43.964 | 36.568 | 7.396 |
Baten | -1.753 | -2.325 | -2.709 | 384 |
Saldo van baten en lasten | 36.288 | 41.639 | 33.858 | 7.780 |
Stortingen reserves | ||||
N.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen reserves | ||||
N.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 36.288 | 41.639 | 33.858 | 7.780 |
*een positief verschil is voordelig |
Een toelichting van de verschillen tussen de actuele begroting en de jaarrekening is opgenomen onder 5.1.1 Toelichting per programma .