Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten en toelichting

Wat heeft het gekost? (x € 1.000)

Programma 2

Klimaat en gezonde leefomgeving

Jaarrekening
2023

Ontwerp begroting 2024

Actuele begroting 2024

Jaarrekening 2024

Bedrag verschil

Lasten

74.419

86.591

64.375

63.401

974

Baten

-6.073

-6.324

-7.414

-8.913

1.499

Saldo van baten en lasten

68.346

80.267

56.961

54.488

2.473

Stortingen reserves

23.319

2.523

649

649

0

Onttrekking reserves

-25.672

-22.888

-23.831

-22.868

-963

Resultaat

65.992

59.902

33.779

32.269

1.510

Verschillenanalyse programma 2

Toelichting

Lasten

Baten

Storting

Onttrekking

Resultaat

Totaal programma 2

974

1.499

0

- 963

1.510

2.1. Bijdragen aan de warmtetransitie

Door de overgang naar een andere leverancier voor het service-punt duurzame energie is € 385.000 aan prestaties en lasten uitgesteld naar 2025. Het overige verschil van € 53.000 bestaat uit afwijkingen in diverse kleinere posten.

332

332

De verwachting was dat de provincie de SPUK middelen voor naderingsdetectie (rode waarschuwing lampen op de windmolens) in 2024 zou ontvangen, maar door vertraging in de aanvraag van deze SPUK ontvangt de provincie deze middelen pas in 2025 (€ 300.000). Het andere verschil (€ 300.000) wordt verklaard doordat de capaciteitsbaten op een andere boekingscombinatie worden verantwoord. De lasten worden wel verantwoord op deze boekingscombinatie.

- 600

- 600

2.2. VTH taken uitvoeren en coördineren

Verschil baten (€1,4 miljoen) zit op dwangsommen. De verwachte baten op dwangsommen kunnen niet worden opgenomen in de begroting. Dit komt doordat de hoogte van dwangsommen vaak onbekend is en het verder ook erg onzeker of ze ook geïnd kunnen worden.

1.423

1.423

Vergoeding UP VTH taken milieu 2024 NHN (€ 361.000) De omgevingsdienst NHN heeft laten weten dat dit niet gefactureerd gaat worden. Het voorschot was te hoog omdat een gedeelte vanuit een reserve werd bekostigd. In januari 2025 heeft de omgevingsdienst NZKG laten weten dat de voorlopige afrekening 2024 € 1,3 miljoen lager is. De definitieve afrekening volgt later dit jaar. Verder is er nog een teruggaaf van € 498.000 van de OD NZKG over 2023. Gezien het tijdstip waarop het bekend werd kon dit niet meer meegenomen worden in de cijfers van 2023.

2.071

2.071

2.2. Kwaliteit bodem en ondergrond verbeteren

De overschrijding van € 2,1 miljoen op de lasten wordt voor het grootste deel verklaard door de lasten van € 2,86 miljoen voor subsidie BUVR aan waterschap Amstel, Gooi en Vecht voor waterbodemsanering die in 2024 is beschikt en vastgesteld. Deze was ten onrechte niet begroot. Omdat deze hogere lasten en de onttrekking aan de reserve Bodemsanering niet waren begroot, wordt bij de resultaatbestemming voorgesteld deze € 2,86 miljoen alsnog ten laste van de reserve bodemsanering te brengen. Daarnaast zijn voor meerdere bodemsaneringsprojecten lagere lasten gerealiseerd waardoor een lagere onttrekking heeft plaatsgevonden aan de reserve bodemsanering.

- 2.054

- 917

- 2.971

Voor de SPUK E94 'specifieke uitkering (water)bodemsanering 2022' zijn in 2024 € 585.000 aan lasten verantwoord door de uitvoerder, waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Daar tegenover zijn de baten vanuit de SPUK geboekt. Deze lasten en baten waren niet begroot omdat het uitgangspunt was dat dit een B-regeling zou zijn die pas in 2025 tot lasten en baten zou gaan leiden. Pas na afronding van het boekjaar 2024 bleek dat het ministerie deze SPUK toch niet als B-regeling aanmerkt. Verantwoord is nu het uitbetaalde voorschotbedrag.

- 585

585

0

Capaciteitskosten

Voor de toelichting op de capaciteitskosten van programma 2. wordt verwezen naar de toelichting in paragraaf Bedrijfsvoering.

478

478

Overige verschillen afzonderlijk programma 2 ≤ € 250.000

732

91

0

- 46

777

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2025 13:13:12 met de export van 05/22/2025 13:06:10