Wat hebben we bereikt?
1. Het bevorderen van goed bestuur, door te zorgen voor goede burgemeesters.
2. Toezicht houden op en bevorderen van de bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg.
3. Inwoners overzicht verschaffen van risico's in hun omgeving die kunnen leiden tot rampen en ongevallen.
4. Goede bestuurlijke contacten onderhouden tussen de provincie en andere overheden.
5. Het tegengaan van ondermijning en stimuleren van de eigen en lokale weerbaarheid.
6. Het uitvoeren van taken voor het Koninklijk Huis en de koninklijke onderscheidingen.
7. Het verzekeren van de veiligheid van de provinciale tunnels, onafhankelijk van regulier beheer. Voor de provincie gaat het om de Waterwolftunnel en de Abdijtunnel.
Wat hebben we ervoor gedaan?
De CdK heeft als voorzitter van de provinciale Regietafel Asiel de samenwerking tussen gemeenten en het COA bevorderd, door afspraken te maken over de asielopvang. Op 1 februari 2024 waren er in Noord-Holland 9.548 opvangplaatsen beschikbaar. De taakstelling vanuit de Spreidingswet bedroeg 16.290 plaatsen. Op 31 december 2024 faciliteerden de gemeenten 10.560 plaatsen.
In het mogelijk maken van asielopvang hebben GS geen formele verantwoordelijkheid. Die taak ligt sinds de inwerkingtreding van Spreidingswet bij gemeenten. Via de eigen reguliere bevoegdheden, zoals het RO-instrumentarium, hebben GS echter wel invloed op deze opgave. Daarnaast heeft de CdK vanuit zijn rol als Rijksorgaan een formele rol: als voorzitter van de Provinciale Regietafel Asiel heeft hij de taak de samenwerking tussen gemeenten en het COA te bevorderen, om zo de opgave te realiseren. Op 1 februari 2024 waren er in Noord-Holland 9.548 asielopvangplaatsen operationeel. Noord-Holland kreeg vanuit de Spreidingswet de opgave om 16.290 opvangplekken te realiseren. Hierover zijn de Noord-Hollandse gemeenten in 2024 via de provinciale en regionale regietafels in gesprek gegaan. Op 31 oktober zond de CdK zijn verslag naar de minister van Asiel en Migratie: gezamenlijk zegden Noord-Hollandse gemeenten 14.463 opvangplaatsen toe. Op 31 december 2024 faciliteerden Noord-Hollandse gemeenten 10.560 opvangplaatsen (1.011 meer ten opzichte van 1 februari 2024).
Tussen 1 juli 2025 en 1 februari 2026 zullen gemiddeld 10.974 opvangplaatsen operationeel zijn (afgaande op de locatieplannen die de gemeenten eind januari 2025 hebben vastgesteld). Dat betekent dat gemeenten in de eerste helft van 2025 nog voor ruim 5.300 aanvullende opvangplekken locaties moeten vaststellen en realiseren. Pas dan voldoen ze aan de taakstelling vanuit de Spreidingswet
Hoe de provincie ondermijning tegengaat en de weerbaarheid stimuleert, is terug te vinden in het Jaarverslag Integriteit en Weerbaarheid 2024.
1.1 De CdK is verantwoordelijk voor goede en zorgvuldige benoemingsprocedures voor burgemeesters. Ook in 2024 zijn er nieuwe burgemeesters benoemd. Zie verder het jaarverslag rijkstaken en provincietaken - Jaarverslag cvdK 2024 .
2.1 In 2024 was er doorlopend ambtelijk en bestuurlijk contact en samenwerking tussen de 5 veiligheidsregio’s en 44 gemeenten in de provincie Noord-Holland.
2.2 De verantwoordelijkheid om snel en adequaat op crises te reageren, ligt volledig bij de veiligheidsregio’s. De CdK heeft in 2024 twee netwerkbijeenkomsten voor bestuurders van overheden, vitale infrastructuur en bedrijven georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten bespraken de deelnemers thema’s rondom veiligheid en crisisbeheersing.
2.3 De provincie stond in 2024 doorlopend in contact met de veiligheidsregio’s en de gemeenten.
3.1 Met de Risicokaart krijgen inwoners een overzicht van risico’s in hun omgeving die kunnen leiden tot rampen en ongevallen. Op grond van de ‘Regeling provinciale Risicokaart’ maken en beheren de provincies de Risicokaart.
· Gemeenten en omgevingsdiensten hebben in 2024 de risicogegevens actueel gehouden.
· De provincie heeft in 2024 daarbij specifiek gezorgd voor het actueel houden van de risico's van overstromingen.
· Voor de productie en vormgeving van de Risicokaart werkte de provincie in IPO-verband samen met de andere provincies.
· De Risicokaart is via internet in te zien, op de Atlas van de Leefomgeving van de rijksoverheid.
· Voor het technische beheer en de doorontwikkeling van de Risicokaart heeft de provincie in 2024 een jaarlijkse bijdrage aan het IPO verstrekt.
4.1 De CdK legt reguliere bezoeken aan gemeenten af, bemiddelt, adviseert en intervenieert bij bestuurlijke problemen, en verbindt publieke partijen. Hij organiseert bestuurlijke bijeenkomsten, rapporteert over bestuurlijke problematiek en gaat in gesprek. Zie hiervoor Ontmoeten en verbinden - Jaarverslag cvdK 2024
5.1 Samen met de gemeenten heeft de provincie gewerkt langs de lijn van de Noord-Hollandse Weerbaarheidsnorm. Deze is vastgesteld in januari 2025.
6.1 De koning en leden van het Koninklijk Huis worden in de provincie begeleid door de commissaris. Hij adviseert over organisaties en initiatieven die koninklijke aandacht verdienen en draagt bij aan de organisatie van bezoeken. Hij adviseert over voordrachten voor onderscheidingen en predicaten. Ook in 2024 hield de commissaris zich bezig met bemiddeling. Zie hiervoor Ontmoeten en verbinden - Jaarverslag cvdK 2024 .
7.1 Tunnelveiligheid is een verantwoordelijkheid van GS. Om de advisering en het toezicht te organiseren, is bij de sector Kabinet een tunnelveiligheidsbeambte benoemd. Deze geeft onafhankelijk (on)gevraagd advies aan de tunnelbeheerder van de directie Beheer en Uitvoering.
Wat heeft het gekost?
Beleidsdoel 1.3 | Verzekeren van Openbare orde en veiligheid (bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Ontwerp | Actuele | Jaarrekening 2024 | Bedrag verschil * | |
Lasten | 481 | 1.047 | 858 | 190 |
Baten | 0 | -12 | -5 | -7 |
Saldo van baten en lasten | 481 | 1.035 | 853 | 183 |
Stortingen reserves | ||||
N.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen reserves | ||||
N.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 481 | 1.035 | 853 | 183 |
*een positief verschil is voordelig |
Een toelichting van de verschillen tussen de actuele begroting en de jaarrekening is opgenomen onder 5.1.1 Toelichting per programma .